مخالفت وزير كشاورزي با ساخت جاده ابر
 
منابع‌طبيعی- گروه محيط‌زيست:
در حالي كه اعتراض‌ گروه‌هاي زيست‌محيطي و دوستداران طبيعت عليه ساخت جاده جنگل ابر شاهرود همچنان ادامه دارد اين كشمكش  وارد مرحله جديدي شده‌است.

مخالفان اين جاده با استناد به مصوبه استاني دولت در استان گلستان تأكيد مي‌كنند كه در اين مصوبه اشاره‌اي به احداث مسير جديد نشده و صرفا تكميل محور ابر -علي‌آباد مورد توجه قرار گرفته است.

اما با وجود اين مصوبه و 6 راه ارتباطي ميان استان گلستان و سمنان،  طرفداران ساخت جاده جديد بر اجراي اين طرح اصرار مي‌كنند و سازمان جنگل‌ها و محيط‌زيست را مانع از اجراي اين طرح مي‌دانند.

در اين ميان، ايسنا از انتشار نامه اسكندري-  وزير جهاد كشاورزي-  درهمين زمينه خبر داد كه دهم مهرماه سال‌جاري به دفتر معاون اول رئيس‌جمهوري ارسال شده، در اين نامه آمده است: «وزارت جهاد كشاورزي بر اساس بررسي‌هاي كارشناسي انجام شده؛ احداث جاده روستاي شيرين آباد در استان گلستان به روستاي ابر در استان سمنان را به صرفه و صلاح كشور نمي‌داند چرا كه اين جاده از لحاظ مسائل اكولوژيكي و زيست‌محيطي اثرات مخرب و غيرقابل جبراني خواهد داشت و اصولا براساس ماده 2 آيين نامه اجرايي لايحه اصلاحيه قانون واگذاري و احياي اراضي احداث جاده مذكور مطلقا ممنوع است...

همچنين خطر دست‌يازي سودجويان و زياده‌خواهان به عرصه‌هاي بكر و دست نخورده منابع طبيعي، قطع درختان، تصرف تبديل اراضي عرصه‌هاي جنگلي به ساير كاربري‌هاي مخرب بر اكوسيستم  منطقه نيز از ديگر مشكلات اين جاده است.»

مجوزي صادر نشده‌است

 فرود شريفي، رئيس سازمان جنگل‌ها در گفت‌و‌گوي اختصاصي با همشهري با اشاره به اينكه دوشنبه شب گذشته جلسه‌اي با حضور نماينده مردم علي‌آباد در مجلس شوراي اسلامي و مديران كل منابع طبيعي استان سمنان و گلستان‌ و رئيس سازمان جنگل‌ها برگزار شد، اعلام كرد: در اين نشست تكميل جاده موجود بر اساس مصوبه استاني از زواياي مختلف بررسي شد.

شريفي با تأكيد بر اينكه حفظ اراضي جنگلي و صيانت از عرصه‌هاي منابع طبيعي اولويت اول سازمان جنگل‌هاست، خاطر نشان ساخت: تاكنون هيچ گونه مجوزي براي احداث جاده جديد صادر نشده و از آنجايي كه احداث اين مسير نيازمند كار دشوار و پيچيده كارشناسي‌است سازمان جنگل‌ها هرگونه عمليات اجرايي حتي براي تكميل مسير قبلي را منوط به مطالعات كل مسير مي‌داند، با اين‌حال اين بدان معنا نيست كه اگر 8 قطعه از اين مسير بدون مشكل باشد ساخت اين مسير بلامانع است؛ چرا كه ممكن است همان 2 قطعه مشكل‌دار سرنوشت ساز باشد كه در اين صورت سازمان جنگل‌ها با آن مخالفت خواهد كرد و در هر نقطه‌اي كه منجر به تخريب ذخاير ارزشمند جنگلي شود مانع از آن خواهد شد.

اين مقام مسئول ياد‌آور شد: اين مسير ابتدا بايد روي زمين مشخص و پي‌كوبي شود، سپس مطالعات كل مسير به انجام برسد، در پي آن، اعضاي كميسيون زير بنايي از تمام محور بازديد محلي خواهند كرد و بر اساس آن تصميم‌گيري خواهد شد.شايان ذكر است اين جاده به طول 25 كيلومتر از داخل جنگل‌هاي بكر و دست نخورده مي‌گذرد كه عرض حدود 10 تا 12 متر را تخريب مي‌كند.