تپه‌ي رحمت‌آباد ـ تصوير آرشيوي است

جنگ زرگری تا کی؟ خراب کنید وهیچ مگویید که نیازی به توجیه نیست!

رييس پژوهشكده‌ي باستان‌شناسي:
مسؤوليت هر تخريبي در تپه‌ي رحمت‌آباد فارس برعهده‌ي وزارت راه است

با وجود ضرورت انجام كاوش‌هاي نجات‌بخشي در تپه‌ي رحمت‌آباد استان فارس، اداره‌ي راه درحال از ميان بردن بخش جنوبي اين تپه است.

يك كارشناس در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب افزود: هرچند به‌نظر مي‌رسد كه پيش از اين، توافق‌هايي در راستاي تغيير مسير و انحراف جاده‌ي اصفهان ـ شيراز براي آسيب نرسيدن به اين تپه صورت گرفته بودند، ولي اداره‌ي راه هم‌چنان به تخريب اين تپه ادامه داده است.

تپه‌ي رحمت‌آباد كه در سال 1384 توسط حسن فاضلي نشلي كاوش شد، استقرارهاي پيش از تاريخ و مربوط به هزاره‌ي چهارم و پنجم پيش از ميلاد را دارد كه در حاشيه‌ي رودخانه‌ي پلوار و در ابتداي دره‌ي ورودي به تنگه‌ي بلاغي از سمت جنوب و در مسير تخت جمشيد (پارسه) و پاسارگاد واقع شده است. اكنون با توجه به قرار گرفتن اين تپه در مسير جاده‌ي اصفهان ـ شيراز، اداره‌ي راه درحال تخريب كردن بخشي از آن است.

در اين‌باره، رييس پژوهشكده‌ي باستان‌شناسي به خبرنگار ايسنا گفت: قرار بود، استان فارس مكاتبه‌هايي را با وزارت راه انجام دهد تا كار آنها متوقف شود، زيرا اين تپه حتما بايد كاوش نجات‌بخشي شود.

حسن فاضلي نشلي با اشاره به سفر اخير خود همراه قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به استان فارس و ديدن تخريب بخشي از عرصه‌ي اين تپه، بيان كرد: مسؤوليت هرگونه تخريب اين تپه و فراهم نشدن امكان براي انجام كاوش نجات‌بخشي برعهده‌ي وزارت راه است.

او با بيان اين‌كه ماشين‌هايي كه از جاده و كنار تپه عبور مي‌كنند، سبب ايجاد لرزه مي‌شوند كه اين لرزه‌ها به تخريب تپه منجر خواهند شد، ادامه داد: اكنون جاده، حريم ندارد و فاصله‌ي آسفالت تا فنس دور تپه حدود چهار متر است. در واقع، آنها به عرصه‌ي تپه وارد شده‌اند كه در نهايت، براي جلوگيري از بروز تصادف‌ها و حوادث جاده‌يي، اين جاده به حريم نياز دارد. به اين ترتيب، ممكن است كه در آينده، حريم جاده در تپه زده شود.

وي تاكيد كرد: به محض اين‌كه استان فارس بودجه‌ي لازم را تامين كند كه اين كار مستلزم انجام مكاتبه با وزارت راه است، از كاوش نجات‌بخشي استقبال مي‌كنيم.

خبرگزاري دانشجويان ايران(ایسنا)